Vozové ohřívací pece
Vozové ohřívací pece jsou vedle pecí komorových nejčastěji používaným typem pecí pro ohřev ingotů a polotovarů v kovárnách. V pracovním prostoru vozových ohřívacích pecí se může dosahovat teploty až 1350 °C. Jejich výhodou je snadná přístupnost pro zakládání a vyjímání vsázky, možnost použití mostového jeřábu v hale a nezávislost na dalším manipulačním zařízení.
Vozové ohřívací pece jsou zejména nezastupitelné při kování velmi rozměrných výkovků, jako jsou rotory parních turbín, hřídele větrných elektráren, zalomené hřídele lodních motorů a obdobné součásti velkých energetických a strojírenských zařízení. Konstrukce pece, velikost jejího pracovního prostoru a výkon a provedení topného systému se vždy přizpůsobují požadavkům zákazníka, především hmotnosti a rozměrům vsázky, požadovanému výkonu a dalším nárokům na ohřev materiálu a na provoz pece.
Příkladem je největší námi dodaná vozová ohřívací pec o délce pracovního prostoru 22 m určená pro potřeby kování dlouhých rotorů a hřídelí do celkové hmotnosti vsázky 450 t. Tato pec je v daném provozu jedinou pecí umožňující zpracování tak dlouhých výkovků, a proto byla navíc koncipována jako univerzální, takže kromě ohřevu umožňuje také jakostní tepelné zpracování hotových výkovků, včetně řízeného chlazení a intenzívního dochlazení vsázky přímo v peci.
Vzhledem ke kapacitě tepelných agregátů tohoto typu, náročnosti těžkého kovárenského provozu a vysokému stupni časového využití jsou při návrhu a stavbě vozových ohřívacích pecí přednostně sledovány následující cíle:
- vysoká spolehlivost a provozní odolnost, dlouhodobá životnost zařízení
- rovnoměrnost ohřevu a zamezení místnímu přehřátí vsázky
- nejvyšší možný stupeň zpětného využití tepelné kapacity odcházejících spalin
Vedle topných systémů s ohřevem spalovacího vzduchu v centrálním rekuperátoru se pro využití tepelné energie odcházejících spalin u vozových ohřívacích pecí osvědčuje zejména použití regeneračních hořáků. Regenerační topné systémy se využívají rovněž při rekonstrukcích starších pecí a v těchto případech se ve spojení s dalšími opatřeními dosahuje úspor topného plynu až 50% proti původnímu stavu před rekonstrukcí.