Zařízení pro tepelné zpracování odlitků podvozkových částí železničních vagónů
Zařízení je koncipováno jako automatizovaná linka, kterou tvoří následující části:
- tunelová vozová žíhací pec
- chladicí komora
- transportní pecní vozy s nosnými trámci pro uložení odlitků
- trať pro transport pecních vozů linkou v uzavřeném cyklu
- mechanizmy pro posun vozů pecí, chladicí komorou a po vratné trati
- příčná doprava vozů před vstupem do pece a na výstupu z chladicí komory
Příslušenstvím linky je kompletní elektrozařízení pro napájení všech pohonů mechanických a hydraulických zařízení, ventilátorů a akčních členů regulačních orgánů, řídicí a regulační systém tepelného procesu a automatizovaný systém logického řízení provozu linky.
Volitelným příslušenstvím jsou dále
- systém pro sledování toku vsázky s výstupy protokolů o tepelném zpracování každého kusu včetně sledování případných opravných žíhání jednotlivých odlitků (např. po opravě odlitku)
- využití odpadního tepla z chlazení vsázky pro přitápění výrobní haly
- systém odvodu spalin a vzduchu z chladicí komory, včetně komínu
Maximální teplota v peci je limitována hodnotou 1000oC. Žíhací teplota je nastavitelná podle požadavků technologa provozovatele pece, zpravidla v oblasti výdrže pro normalizační žíhání cca 900 až 980oC.
V chladicí komoře se odlitky chladí z žíhací teploty až na teplotu vyvážení odlitků z linky cca 170°C. Intenzita chlazení je regulovatelná.
Stavebnicová koncepce linky umožňuje řešit linku pro různé hodinové výkony, doporučený nejnižší výkon je cca 4 t/hod.
Linka je koncipována pro automatizovaný provoz s minimalizací zásahů obsluhy. Obslužný personál zajišťuje pouze
- obsluhu linky a dohled nad provozem pece prostřednictvím řídicího a vizualizačního systému
- kontrolu a evidenci odlitků k tepelnému zpracování
- tisk a potvrzování protokolů o tepelném zpracování
- vykládku a nakládku odlitků pro tepelné zpracování a potvrzování připravenosti odlitků na voze k tepelnému zpracování (ukončení nakládky na transportní vůz)
V důsledku značného vyloučení vlivu lidského činitele zařízení zaručuje vynikající reprodukovatelnost tepelného procesu a výsledky tepelného zpracování vyhovují náročným požadavkům příslušných norem pro konstrukční díly železničních vagónů.